klassetur1C_2012_05Da har klasse 1 C på Framnes hatt sin første skoletur. Den gikk over Kvamskogen, med masse flott natur.

Tekst: Lisa Mari Aleksandersen

Torsdag 23. august.
Vi våknet opp til en himmel dekket av ett hvitt teppe, torsdags morgen. En rekke tanker om våte fjellsko og glatte fjell svirret rundt i hodet på de fleste, tror jeg. Men hvem hadde trodd at denne turen skulle gjøre oss til en så flott gjeng som vi har blitt?

Vi startet med en rolig busstur, før vi satte fatt på bena og begynte å gå. Det var mye oppover til å begynne med, lite nedover og en del sumpete gress. Været var veldig skiftende, men alle nøt hver og en solstråle som brøt gjennom.
Etter time på time med hardt arbeid opp og ned, kom vi endelig frem til leirstedet vårt. Vi ble møtt av nysgjerrige kuer og sauer som lurte på om vi hadde med noe snacks til dem. De var ikke lett å bli kvitt, de skulle helst inn i telte for å se hva dette var for noe. Men etter hvert som de skjønte at det bare var illeluktende ”tåfis-sko”, våte ulltrøyer og skremte fjes, gikk di.
Senere på kvelden var det leirbål, vi sang og spiste kake, hehe, hm.. rettere sagt, rennende kake. Men den var veldig god, da!
Det var godt å legge seg da mørket endelig senket seg over oss. Merket at bena virkelig hadde jobbet den dagen.
Fredag 24. august
Vi våknet opp til en strålende, smilende sol neste dag.
Det var bare å spise frokost, pakke sammen alt vi eide og hadde, og sette sekken på ryggen. Enda en dag med masse gåing var i vente.
Det var faktisk en del sol, men vi kom ikke unna regnet denne dagen heller, men det gjorde ikke så mye, det kjølte oss litt ned etter de tunge skrentene vi klatret i. Da vi kom fram til leirplassen vår denne dagen, var det igjen herlig sol og vi var kjempe sultne. Så vi satte i gang med maten med en gang. Soveposene og underlagene til meg og Oda, som var med på kokelaget mitt, var blitt våte av regnet, så vi la de på fjellet, og vips så var hele klassen samlet rundt oss, gitt! Haha!
Leirbålet ble litt som kvelden før, bare at da mørket kom ble alle himmelens hemmeligheter synlige. Et hav av blinkende stjerner så ned på oss. For et fantastisk minne å ha med seg.

Lørdag 25. august
Mest hørte sitat: ”Jeg gleder meg til å dusje!” Og det gjorde vi. Veien hjem virket lang, samtidig som det gikk veldig fort. Da vi kom fram på Framnes var klokka bare 2, men kokkene på kjøkkenet hadde ikke regnet med oss til middag, i og med at vi var på tur. Derfor dro en del av oss inn til Norheimsund for å spise kebab. Du og du, det smakte etter kalde kyllinglår på stormkjøkken!

Alt i alt har dette vært en kjempefin tur. Vi har blitt godt kjent med hverandre, Jeg tror de fleste sitter igjen med mange gode opplevelser!
Takk for en kjempetur alle sammen!